Bazaar Ramadhan on Merdeka Day

Sempana cuti merdeka kakakku ajak pergi bazar ramadhan. Hmm...mula-mula macam malas jugak sebab mengenangkan poket yang kosong. Tapi kakak beria sangat ajak. Katanya nak belanja. Okey lah....

So kitorang pegi kat bazaar dekat dengan Bintang Supermarket Kajang. Setelah seminggu berpuasa baru hari ni ada peluang menjengah. Nasib baik ada kakak yang prihatin, meskipun kakakku bukan muslim, tapi pasti dia dapat menyelami hatiku yang teringin juga untuk merasai kemeriahan bazar ramadhan.

Tapi aku rasa sedih sangat masa beli first lauk, gulai paku masak lemak. Aku mintak RM1, macam makan untuk sorang pun tak cukup. Mintak tambah pula singgit, baru cukup untuk sorang. Oh...mahalnya. Aku kata okey je, malas nak tambah. Aku terus cakap ngan kakak, meh la kita balik. Lebih baik masak kat rumah. Macam mahal sangat je. Tapi kakak kata tak pe. Kita tengok gerai lain.

Nampak pula gerai air. Oh....tembikai susu, fevret ku. Pergi tanya kat empunya kedai, ada dua jenis plastik. Satu kecik and satu besar sikit je. Bezanya dah singgit. Huh...teingat tahun lepas beli kat damansara yang dua hengget boleh minum sampai sahur. Aku dah mula muka masam dah. Terlepas jugak marah ku kat awek yang jaga kedai tu. Cekik darah! kataku sedikit menjerit.


Oh....nah...ambik. Aku dah buat satu dosa. Berkali suamiku ajak balik je sebab tak nak kakak membazir. Tapi kakak kata takpe...diorang pun nak buat duit jugak. Tapi bagiku ini dah cukup melampau.

Finally beli jugak dua tiga jenis lauk. itu pun sikit sikit dengan harga yang rasanya kalo beli sekor ayam boleh makan untuk 2-3 hari.

Dalam perjalanan balik aku ngan suamiku mengomel geram. Perniagaan memang digalakkan dalam Islam tapi perniagaan yang menguntungkan kedua-dua belah pihak adalah lebih digalakkan. Bukannya cekik darah macam ni. "Hilang pahala diorang" kutukku.

Haha...tapi akhirnya aku tersedar. Pahala aku pun dah hilang jugak sebab mengumpat. Seriously, ni lah kali terkahir aku nak menjejakkan kaki ke bazaar ramadhan untuk puasa tahun ni.


0 comments:

Post a Comment