Puasa dan Buah Kurma

Assalamualaikum.....


Penuh sehari berpuasa. Kali ini aku dapat merasakan kepuasan berpuasa walaupun baru sehari. Rahsianya, aku cuba mengamalkan kaedah berpuasa dengan betul, merujuk kepada artikel yang saya poskan semalam. Taklah semuanya saya amalkan. Bak kata orang, Slow- slow...


Walaupun berbuka serba simple, namun tak jadi masalah. Lagipun itulah yang biasa menjadi sanatapan setiap hari. Berpuasa menggalakkan kita bersederhana. Bukannya makan berlebih-lebihan. Walaubagaimanapun, tak dapat dinafikan ada juga rasa terkilan kerana tidak dapat menjenguk bazaar ramadhan.


Tapi kebetulan berdekatan kawasan perumahan ni ada juga makcik yang menjual kuih. So, aku dan suami beli dua jenis kuih. Itu sudah kira bagus, sebab kalau diikutkan, biasanya makan mana ada nak kena ada kuih kan.... Dan kebetulan juga kedai kat bawah ada jual buah kurma. Alhamdulillah, tercapai juga hajat. Dan sesungguhnya umat Islam disunatkan untuk berbuka dengan kurma. Kurma adalah antara makanan/buah yang paling disukai oleh Rasulullah SAW.


Pecahan kandungan khasiat buah kurma dalah seperti berikut ;
1-Protein (1.8~2.0%)
2-Serat (2.0~4.0%)
3-Glukosa(50.0~57.0%)

Kandungan gula di dalam buah kurma telah ditukar secara semulajadi,maka apabila kita memakan kurma, tenaga dapat diserap oleh tubuh dengan serta-merta. Oleh itu kita sangat-sangat disunatkan untuk berbuka dengan kurma.Kurma dapat memberikan tenaga tenaga segera kepada si pemakan.Ini membolehkan kita beribadat dan menunaikan sembahyang maghrib atau tarawih dengan lebih bertenaga walaupun kita telah berpuasa di siang harinya.

Adalah sangat digalakkan untuk kita makan buah kurma tanpa membuang kulitnya.Ini kerana buah kurma kaya dengan serat.Serat ini melawaskan makanan dan dapat mencegah barah usus.

Kandungan vitamin A dan C adalah paling tinggi semasa kurma di peringat Rotab dan Khalal. Manakala kandungan zat galian dalam kurma seperti Potasium adalah amat diperlukan oleh sistem saraf kita.


Itu saja yang sempat saya kongsikan hari ini. Salam Ramadhan...

0 comments:

Post a Comment