Menghafal Asmaa' ulHusna

Beberapa hari ni saya dok tercari-cari kaedah untuk menghafal Asmaa' ulHusna. Ia adalah antara usaha saya untuk meningkatkan Iman. sebagai seorang mualaf, saya memang seringkali mencari info mengenai Islam. Syukur Alahamdulillah, suami banyak membantu. Memandangkan saya ni jenis yang cepat menghafal dan mengingat bunyi yang merdu, so saya cepat-cepat cari video kat you tube. Untuk permulaan kenalah cari yang ada seni kata sekali kan.....


Kat sini saya share satu video yang baru saja saya download. Kalau hari-hari buka laptop, mulakan dengan bacaan Bismillah sebelum melakukan yang lain-lain, dan kemudian bernyanyi sama diiringi video klip tersebut, Insyallah tak lama lagi boleh lah menghafal.





Saya pernah terbaca artikel yang mengatakan apabila kita menghafal 99 nama Allah, kita dijanjikan akan menjadi penghuni syurga di Akhirat kelak. Jika kita mampu untuk melakukan atau menyanyikan lagu rap atau hip hop yang bukan main laju dan payah, apalah salahnya kita menyanyikan nasyeed ini. Insyallah....sambil menyanyi sambil kita mendekatkan diri kepada Allah, pencipta kita.

Nabi saw. bersabda: "Allah itu memiliki sembilan puluh sembilan nama yang bagus. Barang siapa yang mampu menghafalnya, maka dia akan masuk syurga. Sesungguhnya Allah itu ganjil dan Dia menyukai yang ganjil." - (H.R. Abu Hurairah ra)

Setiap daripada 99 nama Allah itu mempunyai khasiatnya tersendiri. Insyallah jika ada masa terluang nanti akan saya kupaskan bersama.

Walau apapun, ampun maaf jika ada terkasar bahasa, saya hanya saudara baru yang ingin belajar dan mendalami agama yang saya cintai ini. Segala yang saya kongsi mungkin tidak sebaik yang dikongsi orang lain, tapi niat di hati hanya ingin mendalami dan berkongsi.

Sharing is caring.....

Salam

0 comments:

Post a Comment