I Love Sambal Belacan

hari ni aku merasakan satu kebahagiaan yang sukar untuk diungkapkan. Hari ni peti ais dah kosong. Duit pun ada singgit je. Mula-mula memang pening memikirkan apa juadah untuk berbuka puasa hari ni. Tapi nasib baik ada baki-baki timun dan kacang panjang. Ada beberapa biji telur lagi. Memang dah tak de selera dah nak makan telur hari-hari. Tapi aku sabarkan saja hati.

Finally after discuss ngan suamiku, kami setuju hari ni makan ulam je pun tak pe. Oh ye...ikan masin ada sikit lagi, boleh sekali goreng. And telur, suamiku kata pandai-pandailah dia mix and matchkan dengan apa yang ada. Asal cukup rasa, dalam perut pun bergaul juga.

Aku memang boleh dikatakan terer jugaklah bab buat sambal belacan ni. Because I love sambal belacan. Boleh dikatakan kalau ada sambal belacan, aku boleh makan dua pinggan hanya dengan sambal je. Ikan masin pun sama. Both are my favorite.

Time berbuka, suami kata dia bersyukur dapat isteri yang sanggup bersusah senang bersama. Sanggup makan apa adanya. Hati terasa bahagia sangat-sangat. Sambil berbuka, aku bersyukur kepada Allah. Walaupun berbuka serba kurang, tapi perut kenyang dan hati senang.

Suami kata, suatu hari nanti bila dah senang, pasti kita akan merindui detik detik ini. Aku memang takkan lupakan semua ini. Ia terlalu manis bagiku. Walaupun wang ringgit merupakan keperluan untuk menjalani hidup, tapi kebahagiaan membuatkan hati lebih tenang. Duit berjuta takkan dapat membeli saat-saat manis begini. Syukur Alhamdulliah...

0 comments:

Post a Comment