Petua Mengelakkan Pergaduhan Besar Dengan Pasangan Anda

Sebenarnya aku takde idea nak post tajuk apa hari ni tapi teringin sangat nak buat posting. Sebenarnya inilah caranya aku melepaskan tensionku bila boring melanda. Bagaimana dengan anda? Ada tak petua untuk mengelakkan pergaduhan besar dengan pasangan anda? Tak kira lah kekasih atau pun suami?

Pergaduhan tu memang sering terjadi. Biasanya perkara kecil pun nak digaduhkan, dan kadang-kadang pergaduhan itu tak berasas. Maksud pergaduhan besar yang saya cuba nak bagi petua ni ialah pergaduhan yang bermula kecil-kecilan. Tapi pergaduhan kecil ni selalu akan membawa kepada pergaduhan besar. Yelah, kalau sama-sama tak mahu mengalah, dari topik yang satu, melarat pula ke topik lain. Contohnya bergaduh mulanya sebab bilik tidur bersepah. Gaduh punya gaduh masuk pula topik tak larat nak mengemas sebab banyak kerja lain tak siap, kemudian masing-masing mengungkit pasal kerja masing-masing dan kemudian bergaduh pasal duit, siapa yang kerja lebih dan macam-macam lagi. Ini baru senario.

Saya tak delah petua yang hebat sangat. Cuma apa yang saya amalkan. Dulu bila bergaduh dengan suami, aku lebih suka mendiamkan diri. Tapi berdiam pun bahaya juga sebab nanti dia naik geram dan mula mengagak itu dan ini. Dan bila menjawab pula, lain pula mulalah topik gaduh yang lain timbul. Aku sebenarnya dulu kaki gaduh juga, dengan kawan-kawan dan adik beradik. Tapi dengan suami, ada rasa hormat semacam kat dia. Yelah, dialah suami kita, syurga aku ada di tapak kakinya, dan mungkin juga kerana perbezaan umur yang jauh membuatkan aku hormat padanya.

So, bila bergaduh tu, aku lebih suka diam. Dalam hati aku membaca ayat Al-Fatihah. Hahaha.....entah darimana aku dapat idea nak buat macam tu. Masa baru mula-mula menjadi saudara baru dulu, itulah ayat pertama yang aku belajar. Sekarang ni Ayat Kursi pun aku dah hafal dan beberapa zikir yang lain.

Berkesan juga cara ni, sebab bila aku perhatikan, suamiku akan sejuk sendiri. Bila dah sejuk tu barulah aku minta maaf. Aku salah ke, tak salah ke, aku minta maaf juga. Bayangkan kalau anda tengah marah dan pasangan anda minta maaf, sejuk tak hati?

Bila aku fikir-fikirkan balik, logik juga cara yang aku buat ni.Sebab bila kita bergaduh,syaitan betepuk tangan dan mula menghasut kita dengan fikiran yang bukan-bukan. Membaca ayat-ayat suci, mampu menahan kita daripada termakan pujukan syaitan.

Itulah satu petua aku bagaimana untuk mengelakkan pergaduhan kecil menjadi besar. Nak amalkan atau tidak tu, tak tau lah...sekadar berkongsi cerita.

Walau apapun saya tak menjamin kemujarabannya. Sebab petua ni saya yang cipta sendiri. Dari sudut agama, saya sendiri tak pasti, sebab saya pun masih teraba-raba lagi.

Salaam...

Aku dan Impian Hidupku

sungguh besar impian hidupku, namun tanpa apa-apa dan usaha itu semua hanya tinggal angan kosong. Siapa yang tak mengimpikan hidup kaya raya, duit berjuta,keluarga bahagia dan hidup bersama insan yang dicinta.

Setakat ini hanya satu impian itu aku penuhi. Hidup bersama insan yang dicinta. Bukan keluarga ku tak bahagia.Keluargaku tiada cacat celanya. Tiada konflik. Malahan aku dibekalkan dengan datuk dan nenek, ayah dan ibu pun masih ada. Ada kakak, ada abang, ada adik lelaki dan juga adik perempuan. Tiada yang kurangnya. Tapi bagiku aku belum lagi berjaya memberikan kebahagiaan yang sepenuhnya. Entah mengapa bagiku, dalam keluargaku, bagiku, akulah yang bertanggungjawab untuk membahagiakan keluarga. Membuatkan mereka senyum berbangga adalh impianku.Meskipun aku anak tengah, dari lapan beradik aku anak kelima, namun aku selalu menganggap akulah harapan besar keluarga. Sebab itu dalam keadaan sekarang ini aku rasa bersalah yang amat. Kadang-kadang rasa malu.

Kalau dulu masa masih bekerja dan mampu mengirimkan sekurang-kurangnya RM500 sebulan ke kampung hampir setiap minggu aku telefon mak dan ayah di kuching. Malah dalam sehari kadang-kadang dua kali. Tapi sekarang ini aku malu nak bertanya khabar mak dan ayah. Hinggakan kadang-kadang sakit demam diorang pun aku tahu dari adik beradik yang lain.

Tidak, mak dan ayah tak pernah membeza-bezakan kami, yang berduit atau yang tidak. Cuma rasa tangggungjawab itu membuatkan aku bersedih dan malu. Nantilah bila aku sudah ada rezeki, aku akan hubungi mereka. Namun terdetik juga rasa bersalah. yelah...aku kini sudah memeluk agama Islam. Aku takut mak dan ayah salahkan suami, atau menyalahkan agama baruku. Lagipun dalam Islam, perbuatan memutuskan hubangan silaturahim adalah tidak digalakkan malahan tidak dibolehkan. Cuma aku masih belum bersedia.

Ndok, mak...berilah aku masa...

Cita-citaku sejak di sekolah menengah lagi aku sudah impikan akulah yang akan membangunkan rumah baru kami. Yelah...jika dilihat-lihat, semua orang kampung sudah mendirikan rumah baru, rumah batu dua tiga tingkat. Rumah kami masih usang nun di atas bukit. Aku juga mahu rumah batu...sekali-sekala aku berselisih pendapat dengan suamiku apabila membayangkan rumah baru yang ingin kami bina. Suami mahu rumah ala kampung, aku pula mahu rumah moden dengan semua kelengkapan moden. Yelah...dia dah biasa dengan rumah moden. Aku pula sudah lama tinggal dirumah kayu. Aku juga ingin seperti orang lain. Rumah tersergam besar. Bolehlah aku berbangga.

Bukan...bukan niatku untuk menunjuk-nunjuk. Tapi ada juga sedikit niat tu...hehe...yelah...keluargaku selalu dipandang rendah. Mentang-mentang kami miskin. Salah orang lain pun selalu menjadi salah keluargaku kalau ada antara ahli keluargaku yang terlibat sama. Adik beradikku lah kepala paling jahat menurut mereka. Mak dan ayah pula tak pernah menyokong kami, malahan kami pula dileteri. Tambahan pula mak dan ayak bukan jenis suka berkempen mencari undi (bergosip). Mak dan ayah lebih selesa duduk dirumah, menjauhkan diri dari gosip orang kampung. Mungkin mak dan ayah malu kerana kami miskin.

Sabar ndok..mak...aku akan ubah semua itu. Aku cuma perlukan masa.



Aku juga teringin menjadi seorang wanita dalam perniagaan. Tak usahlah sekorporat mana, asalkan perniagaan berjaya. Bukan nama dan sanjungan yang aku kejar, cuma duit untuk mengubah hidup keluarga.

Aku tak mahu anak-anakku nanti merasa susah. Kerana aku sudah merasa sengsaranya. Biarlah mereka dimanja, tapi batas agama haruslah tetap ada. Aku tak mahu anak-anakku jadi derhaka dan suka berfoya, kerana bila aku mati kelak, merekalah yang aku harapkan untuk mendermakan Yassin dan Al-Fatihah untukku. Tentu sejuk aku dan suami di alam sana.

Oh...sungguh besar cita-citaku. Sungguh sempurna bunyinya. Mampukah aku mencapainya.Insyallah...

Aku dan Impian Hidupku. Hanya usaha juga yang menentukan. Dengan Izin Allah, dengan rezeki dari-Nya, nasib keluargaku pastikan ku bela.

Why oh Why!!

Oh mengapa
Hatiku resah tak menentu
mataku tak mahu lelap
fikiran ku celaru

Mengapa aku diburu sesuatu
Sesuatu yang aku tak tahu

Mungkinkah aku tersilap dimana-mana?
Mungkin aku belum pulih sepenuhnya?
Mungkin hanya syak wasangka semata?
Atau mungkin memang benar apa disangka?

Bagaimanakan ku beroleh ketenangan
Kepada Allah sudahku menadah tangan
Sedangkan aku hanya mahu perasaan senang
aku tak ingin berhati rawan
aku tak ingin imanku goncang



SELAMAT HARI RAYA!

Selamat hari raya Aidilfitri kepada semua kaum muslimin dan muslimat. Semoga hari raya tahun ini membawa kegembiraan kepada semua dan mengeratkan lagi silaturrahim, mendekatkan yang jauh dan menyambung talian yang terputus.

Bagiku di pagi raya ini, meski tidak menyambut dengan kuih muih, hidangan lazat dan sahabat handai, aku sudah cukup bersyukur. Raya kali ini adalah raya kedua bagiku sejak memeluk agama Islam pada Awal Muharram 2008. Dan raya kali ini juga raya penuh kemenangan bagiku. Dapat berpuasa penuh walau satu hari terlepas sebab ABC (Allah bagi Cuti), bulan ramadhan kali ini aku lalui penuh keinsafan dan semakin banyak yang aku pelajari. Alhamdullillah. Syukur kerana Allah memberikan aku suami yang tidak membiarkan aku mencari-cari dan teraba-raba dalam agama baruku.

Bulan Ramadhan kali ini juga, syukur Alhamdullillah aku menemui malam lailatur qadar.Perasaan syukur itu tidak dapat diluahkan dengan kata-kata.

Insyallah, lepas raya ni aku dan suami akan sama-sama mula mencari rezeki. Mungkin perniagaan yang dirancang tidak akan datang dalam waktu terdekat ini, tapi perut perlu diisi dan anak-anak adalah tanggungjawab kami.

Salam Aidilfitri buat semua....

Join Blogger Forum Hari Ni

Hari ni terasa boring sesangat. Masuk Internet pun aku tak tau apa nak di search sampaikan sekali sekala aku type keyword seperti boring, poyo, bodoh, tak tau nak cari apa....haha....lucu jugak reslut yang kuar.

Finally aku rasa teringin nak masuk forum. So aku masuk forum bidayuh info. jangan tak tau aku ni bidayuh. Kat situ pun macam boring jugak. Sebab post pun kebanyakan dah outdated. Finally aku decide join blogger forum. Macam best. Tak de lah publish post baru, just reply to orang lain punya post je.

Anyway, kepada sesape yang join apa-apa Internet marketing punya program dan ada website sendiri, menyertai forum-forum yang berkaitan dengan niche website adalah cara yang baik untuk promote blog anda. Bagaimana?

Melalui Backlink...caranya, dengan meletakkan signature pada profile anda, atau letakkan link website anda pada setiap post. Mengikut buku-buku yang pernah saya baca, cara ini boleh menaikkan page rank disamping untuk menarik trafik ke website anda.

Aku pun masih cuba-cuba ni. Nanti kalo ada kemajuan akan dimaklumkan. Oh ye, blogger forum ni kebanyakannya di join oleh mereka yang mempunyai persoalan tentang blogging. Jika ada kemusykilan boleh lah masuk, and post kan soalan anda. Kalau tak nak post soalan pun boleh browse soalan member-member, sebab blogger forum ni dah lama bertapak, so kemungkinan ada soalan yang sama dengan permasalahan yang anda alami.

Anyway, my id dalam blogger forum ialah "sherry".Tak boleh nak add pun. Saja nak bagitau..

Salam....

A Very Important Day, Yesterday

0 comments
3 September 2009 memang hari yang dianti-nantikan buat aku dan suami. Tarikh untuk meeting for our proposal dah di setkan pada hari tu. Imagine berapa kali postpone. Memang penat menunggu. Alhamdulillah....suamiku kata semuanya okay and kalau tiada aral melintang our proposal akan dibawa ke shareholder meeting hujung bulan ni. Satu lagi penantian yang menyakitkan.


Petang tadi aku menonton drama bersiri Senandung Si Dayang, kat hujung crite tu adalah diselitkan petikan surah. Bunyinya lebih kurang begini "Janji allah adalah pasti, janganlah minta disegerakan" lebih kurangla...

Aku tergelak bila membacanya. Iyelah...selama ni, aku selalu mendoakan agar dicepatkanlah proses untuk mendapatkan projek ni walaupun jauh disudut hati aku pasti sangat projek itu mesti dapat jugak. Tapi bila dah hampir setahun menunggu ni, rasa macam tak sabar nak dapat. Patutlah tak dapat kan. Takdir itu ditangan Tuhan, kalau tak dapat hari ni, pasti ada sebabnya. Mungkin ada orang lain yang lebih berhak. Tak apalah...sabar sahaja menunggu...

Satu lagi perkara untuk dikongsi bersama. Suamiku ada share satu benda yang sangat berguna padaku hari ni. Aku pun bukan jenis yang rajin sangat nak buat research. Pernahkah anda semua tertanya tanya apa maksud Iman dan Taqwa? Memang kadang-kadang kita rasa kita dah cukup faham tentang perkara ini. Malahan bibir kita ringan menyebutnya tanpa benar-benar mengerti apa maksudnya.

Simple meaning yang aku pelajari hari ni ialah:-

Beriman kepada Allah - Sayang kepada Allah
Bertakwa kepada Allah - Takut kepada Allah( maksudnya takut untuk melanggar apa yang tak patut dilanggar,takut melakukan perkara yang mungkar,takut akan balasan di akhirat kelak)

Alhamdulillah...secebis bingkisan buat renungan.

Internet Marketing Perlu ada Modal?

Huh..macam mana nak mula cari duit duit kalau tak de duit? Nak kerja pun kena ada modal. Modal untuk tambang pegi keja, modal lunch. Internet Marketing pun perlu ada modal jugak.

Jenuh dan terasa macam nak give up dah. Memanglah banyak program yang free untuk disertai, google adsense, bidvertiser. Affiliate macam clickbank dan ebay pun free jugak. Satu lagi yang menarik minat aku adalah vemmabuilders.

Memanglah free untuk join, tapi dalam usaha untuk berjaya dalam semua tu kena modal untuk advertising jugak. Nak beli domain name, hosting. Nak verified paypal pun kena ada credit card. Manalah aku ada credit card. Nak apply debit card pun nak modal jugak.

Hari ni aku terjumpa satu software yang best sangat dalam usaha nak increase income adsense aku. Tapi mahal giler. $47. Dalam malaysian ringgit seratus lebih la tu. It is a malaysian product. Aku memang respect giler dengan mereka yang buat tu. Best best best...

Tapi sesungguhnya kalau usaha digandakan, kemungkinan impian itu akan tercapai.

Internet marketing memang kena ada modal. Tak kira wang ringgit, tenaga dan masa. Buat masa ni modal yang aku ada hanyalah tenaga dan masa. Insyallah...Semua manusia ada rezekinya yang tersendiri.